Om informatie.
Om informatie?
Ja, informatie is al sinds
mensenheugenis het universele middel dat mensen aanzet tot activiteiten waarmee
ze hun doelen bereiken. Dat is met digitale informatiesystemen niet anders.
Waarom stellen
informatiesystemen dan zo vaak teleur?
Mensen begrijpen vaak niet goed wat de
gepresenteerde informatie betekent. En daarom komen ze niet tot de
werkelijk bedoelde activiteiten en missen ze (deels) hun doelen.
Hoe kan dat?
Mensen zitten zo in elkaar dat ze
informatie altijd contextueel begrijpen. Altijd – en dat gaat onbewust. De
precieze betekenis van informatie is afhankelijk van de onderhanden situatie –
en situaties wisselen vandaag de dag steeds vaker en heftiger.
Machines (lees ook:
informatiesystemen) zitten zo in elkaar dat ze informatie altijd in absolute
zin ‘begrijpen’. Altijd – en dat gaat volautomatisch. De precieze betekenis van
informatie is op voorhand vastgesteld – geschikt voor een enkele situatie.
Zodra de machinale betekenis niet
meer zo goed past bij werkelijke situaties, krijgen mensen – naar hun aard! –
serieus moeite om de informatie in hun actuele leefwereld (context) te duiden. Dat
leidt in ieder geval tot inefficiënties, meestal tot (sterk) verminderde
effectiviteit en zelfs tot contraproductiviteit. En, ja, dat stelt teleur.
Is het zo simpel?
Zo eenvoudig is het. Daarom stellen
informatiesystemen steeds vaker en, dat ook, steeds sneller teleur. Dat is één van
de majeure gevolgen van alsmaar toenemende dynamiek in onze moderne
informatiemaatschappij.
Hoe los je dat
op?
Dat los je op door informatie niet
langer absoluut, maar contextueel te organiseren. Per context
is de betekenis immers absoluut! En per context lukt het informatiesystemen dus
wèl om de bedoelde betekenis van informatie adequaat te communiceren.
Op zo’n manier wordt informatie – juist
via digitale hulpmiddelen – weer dat universele middel dat mensen aanzet tot
activiteiten waarmee ze in tot-en-met digitaal gefaciliteerde
informatiesamenleving hun doelen bereiken.
Dáár draait het dus om bij
informatiesystemen?!
Ja, het draait om informatie van
situationeel kraakheldere betekenis in handen van mensen… tot bedoelde actie…
om hun doelen te bereiken. Effectief dus. En zo efficiënt mogelijk.
Nog één laatste vraag: Hoe doe je
dat eigenlijk – dat “contextueel organiseren” van informatie?
Uitstekende vraag! Wie informatie
absoluut organiseert, denkt ongetwijfeld ook goed na over context. Waar gaat
het dan mis? Men verzuimt die context te expliciteren en in verband te brengen
met de informatie in kwestie.
Informatie (be)staat nooit an sich,
maar ‘zit’ altijd in een context. Context zelf is natuurlijk ook weer gewoon
informatie. Zo ontstaat een netwerk aan onderling verbonden
informatieknooppunten. Wie interesse toont in een bepaald informatieknooppunt
in zo’n netwerk, vat de ermee verbonden informatieknooppunten automatisch op
als context.
Op die manier beschikt elk
informatieknooppunt altijd over z’n eigen context en faciliteert het
informatiesysteem mensen als vanzelf met informatie van situationeel heldere
betekenis met het oog op het bedoelde effect.
Waar kan ik
meer informatie vinden?
Lees gerust verder op Information Roundabout. Begin dan
bijvoorbeeld bij The Core of Information Oriented
Architecture. Wil je een meer theoretische onderbouwing, dan kan ik
je Semiotic Ennead van harte
aanbevelen; je ziet dan ook dat ik dankbaar gebruik maak van het werk van Pieter
Wisse; de geestelijk vader van contextuele organisatie van
informatie. Ere wie ere toekomt!
Copyright (c) 2013 Emovere/Jan van Til - All rights reserved.
Alle publicaties op deze site zijn gebaseerd op mijn eigen opvattingen. Ze vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de standpunten en het beleid van mijn werkgever(s).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten